Szeretnél tovább élni? Akkor sétálj rendszeresen!

középfok

Néhány tipp, hogy egészségesebben éljünk. Olvasmány szószedettel és feladattal.

Add years to your life! All you need is just 20 minutes walk a day

Lack of exercise is responsible for twice as many deaths as obesity, says a new study -using the most recent available data to study 9.2 million deaths among European men and women,- also adding that a brisk daily 20-minute walk could reduce the risk of an early death by almost a third.

The brisk walk is just a little bit quicker than normal, rather than window shopping. At least 20 minutes of exercise is recommended as a minimum and, where at all possible.

A 20-minute walk at a vigorous pace, or a cycle ride of the same duration, would move an individual from being classed as inactive to moderately active. But even a small increase in physical activity each day like walking up escalators using the stairs instead of the lift could provide significant health benefits.

Excercise from a young age would lead to an increase of nearly 12 months in average life expectancy, while staying a coach potato would mean that an individual should face greater danger from deadly cardiovascular problems like heart attacks and stroke as well as some cancers.

To measure the link between physical inactivity and premature death, researchers looked at data from 334,161 men and women across Europe, with just under a quarter of participants categorised as inactive.

The findings are believed to be particularly important because of the scale and length of time carried out on follow-up analysis.

Source: DailyExpress

Válaszolj a kérdésekre a szöveg alapján!

1. Mi az, amit kétszer annyi halálesetért felelős, mint az elhízás?

2. Naponta minimum mennyi ideig szükséges mozogni rendszeresen, hogy lényeges változást érjünk el?

3. Mennyi idővel nyújthatja meg a várható élettartamot a rendszeres mozgás?

4. Milyen betegségek kialakulását segitheti elő az inaktivitás?

5. Miért tartják kiemelkedő jelentőségűnek a szövegben hivatkozott kutatást?

———————————— 

Válaszok:

1. A rendszeres mozgás hiánya.

2. Minimum napi 20 perc mozgás.

3. Átlag 12 hónappal.

4. Szív-és keringési problémák, szívroham, agyvérzés és a rák néhány fajtájának kialakulását segítheti elő az inaktivitás.

5. Azért, mert többszázezer ember bevonásával és hosszú idő alatt végezték a teszteket, amelyek ezt az eredményt mutatták.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Nézd meg ezt is:  Edinburgh-i városnézés - Középfok (B2)

Vocabulary

to lack

hiányolni valamit

to be responsible

felelősnek lenni valamiért

obesity/to be obese

túlsúlyos/ túlsúlyosnak lenni

brisk walk

gyors gyaloglás

to recommend

javasolni valamit

vigorous

erőteljes, nyomatékos

duration

időtartam

to increase

emelni (például edzés hosszát, intenzitását)

escalator

mozgólépcső

premature

idő előtti

coach potato

(kvázi) lusta

cardiovascular

szív-és keringési rendszer

stroke

agyvérzés

participant

résztvevő

Kapcsolódó anyagok

Visszajelzés
Visszajelzés
Egyéb megjegyzés
Következő
Email
Vissza
Küldés
Köszönjük!